Emmas tips

by

Jag heter Emma och är en stammis på biblioteket. Idag ska jag rekommendera några av de mest lästa/ berörande/ härliga/ gråtfärdiga/ hemska och roliga böcker jag läst. Det kan ibland vara svårt att veta vad man ska låna för bok, det finns så många titlar. Jag brukar inte så ofta vara utan idéer men när jag är det så frågar jag Elin här i Biblioteket. Hon kan så mycket och var inte rädd att fråga, hon är snäll.

boijeDen första boken jag tänkte berätta är min all-time-high favorit Stjärnor utan svindel av Louise Boije af Gennäs.  Jag läste den i somras och än idag kommer delar tillbaka och jag tänker mycket på den boken. Stjärnor utan svindel handlar om en kvinna som heter Sophie. Hon är den typiska lyckade kvinnan med man, hund, villa i Stocksund och författaryrke. Sedan träffar hon Kaja som förändrar hennes liv för alltid. Du måste läsa den, den kommer förändra ditt liv.

En annan duktig författare är Jens Lapidus med sina böcker Snabba cash och Aldrig fucka upp. Båda dessa måste du läsa, de har blivit kult.

stiegTre böcker i samma stil är trilogin om Lisbeth Salander och Mikeal Blomkvist. De är mycket spännande och när du börjar läsa de kan du inte sluta. Den första boken Män som hatar kvinnor kommer ut på bio den 27 februari. De övriga två heter Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprändes. De är med på min top fem. Måste läsa, det är näst intill ett krav.

Tre fina böcker som handlar om livet och allt annat är Flickan från ovan, Anhörig och Ro utan åror. Alla finns i biblioteket och är så djupa och vackra att de förtjänar att läsas.

kinsellaIbland är det skönt att bryta av allt hemskt, spännande och allvarligt med lite chick-lit böcker som exempelvis En shopaholics bekännelser av Sophie Kinsella och Marian Keyes alla böcker.  Jag tycker mycket om att läsa dessa böcker för man mår så bra efteråt och skuttar omkring.

karlekochupprorEn annan variant av lycka och kärlek är diktsamlingen Kärlek och uppror. Den innehåller 210 otroligt vackra dikter som man kan läsa om och om igen. Jag läser även mycket annan lyrik som finns i biblioteket, längst in vid läroboksutlåningen. Om du är nybörjare, pröva Karin Boye eller Marie Wide.

Sist men inte minst Stephanie Meyers fyra böcker om Bella och Edward. Jag gick slumpvis på Twilight filmen innan jul utan att veta den riktiga historien om detta fantastiskt romantiska par. Visst, Elin hade bett mig läsa böckerna, men jag är inte så förtjust i övernaturligt så jag undvek dem tills jag såg filmen, från första minuterna var jag frälst. Jag såg filmen och sprang till biblioteket och lånade Om jag kunde drömma av en mycket belåten Elin dagen efter. Den läste jag ut samma dag och boken var om men bättre än filmen. Den andra och tredje boken var utlånad när jag var klar med ettan så jag skickade efter båda från Adlibris, express. Jag kunde inte vänta. Nu i april kommer den fjärde och sista boken på svenska och jag kan knappt vänta. Tills dess ska jag läsa alla tre igen. Så för att summera, Twilightfilmen är underbar, jag har sett den säkert 10-12 ggr på bio och böckerna är snäppet vassare. Tänk dig den bästa bok du läst… Och addera med 10, då har du Twilight böckerna. Så om du forfarande inte är på väg att sätta upp dig på väntelistan så gör det nu, innan den blir för full.

Vi ses i biblioteket. Mvh Emma S3A

omjagkunde             narjaghor             ljudet             breaking

Etiketter:

2 svar to “Emmas tips”

  1. Mamma eva Says:

    Jättebra boktips . Hoppas på fler. Kram Mamma

  2. Elin Says:

    Så himla bra Emma! Tack! Jag måste uppenbarligen läsa Stjärnor utan svindel. Tänk ut fler tips! Hoppas ni andra som läser också vill lägga upp boktips på bloggen – prata med mig i så fall! /Elin i biblioteket

Kommentera

