Italiensk bästsäljare

by

Romanen Jag dödar har enligt baksidestexten sålt mer än någon annan italiensk roman – över 3,5 miljoner exemplar bara i Italien. Jag kan på många sätt förstå detta – det är en mycket spännande bok.

jagdodarKriminalromanen Jag dödar utspelar sig i det lilla furstendömet Monaco (och det är ju lite kul – tror inte jag läst någon bok som utspelar där förut). Monaco sägs i romanen vanligtvis vara en osedvanligt trygg plats med lite brottslighet. Detta förändras när två unga, vackra och berömda personer hittas mördade och flådda (!). Mördaren är skicklig – han har inte lämnat ett enda spår efter sig förutom texten ”Jag dödar” skrivet i blod bredvid offren. Han meddelar sig dock genom telefonsamtal till en radiostation i direktsändning. Kommisarie Nicolas Hulot och FBI-agenten Frank Ottobre inser att den diaboliske mördaren snart kommer att slå till igen. En invecklad – och för polismännen extremt frustrerande – katt-och-råtta-lek inleds. 

Ibland är språket och framför allt bildspråket i denna bok lite fånigt och högtravande, karaktärerna är lite platta och kvinnoskildringarna är inte så värst imponerande. Men det är fascinerande  ändå på något sätt! Jag ville absolut läsa klart och följa historien ända till upplösningen. Läs och se vad du tycker!

/Elin

Kommentera

