Djursholm – Tensta

by

Hej allihopa!

tenstadjursholmJust nu håller jag (och flera stycken på tunnelbanan) på att läsa Pontus Herins omtalade bok I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra . Den har precis kommit ut i pocket och jag hann grabba tag i den först. Boken handlar om författaren Pontus och hans familjs flytt ut till en av Stockholms mest tabubelagda förort, Tensta. Du får följa Pontus tankar innan, under och efter vistelsen i Tensta. Han möts av många frågor, antaganden och fördomar. Han möter en del av Stockholm som han inte ens hade vistats i. Du får ta del av mängder av tankar, historier om Tensta, spännande personligheter och en svensk familj i minoritet i en svensk storstadsförort.

Jag tror att det här är en bra bok att läsa om samhället, dess utveckling, människor och dess fördomar. Jag tycker den är intressant att läsa, särskillt eftersom den behandlar så aktuella ämnen och jag kan identifiera mig med författaren som för två år sedan också satt på tunnelbanan och observerade. Jag är snart klar med den så  låna den efter mig.

skamkadeforsIgår utökades mitt personliga bibliotek  med 16 nya pocketböcker från min ”svärmor” som läser jättemycket nya böcker och behövde plats. Det ska bli kul att läsa eftersom det blev en härlig blandning, allt från Fågelbrovägen 32 av Sara Kadefors till Skam av Karin Alvtegen. Men de får ligga och vänta till i sommar då jag som nybliven student inte kan låna mer böcker på biblioteket. 😦

Mvh Emma W S3A

Etiketter:

Ett svar to “Djursholm – Tensta”

  1. Ylva Says:

    Kul att läsa dina bokbloggsinlägg, Emma! Jag har läst din ”svärmors” böcker och gillade dem även om de är ganska hemska på olika sätt. Herins bok blir sommarläsning för min del.

Kommentera

