”Steam vadå?”

by

verne2En av de mest utlånade författarna under våren har varit Jules Verne. Är inte det häftigt!? Denne 1800-talsförfattares sciencefictionklassiker håller ännu! Jag kom att reflektera över detta alldeles nyss när en SF-biten elev bad om boktips i genren och sa ”Det går bra med steam punk, typ Jules Verne också” . ”Steam vadå?” sa jag och fick förklaringen om att det är den typ av SF-böcker  som roterar kring ångmaskiner, luftballonger och annan teknik från tiden kring industriella revolutionen. Finfina föregångare är ju just t.ex. Jules Vernes Till jordens medelpunkt och En världsomsegling under havet

Alltså – man lär sig något nytt varje dag!! Nästa gång någon frågar mig om jag gillar science fiction ska jag säga att att ”Nja… men jag är väldigt svag för steam punk”. 🙂

» Läs en utförligare förklaring av begreppet ”steam punk”

Ett svar to “”Steam vadå?””

  1. Malin S Says:

    Kul med steam punk! Ett exempel på en jättebra bok i genren är De vandrande städerna av Philip Reeve:

    http://bokbloggenuppsala.blogspot.com/search?q=reeve

    /Malin

Kommentera

