Svenska B

by

Hej!

Förlåt att jag inte har bloggat på ett tag men ni vet hur det är, skola skola skola. Jag har precis avslutat en bok som ingår i Svenska B-kursen, God natt min älskade av Inger Frimansson. Den utsågs till bästa svenska deckare -98  och var faktiskt riktigt bra. Många tror att böckerna som svenskalärarna väljer ut som komplement till undervisningen bara är trista tidsfördriv men underskatta de inte. Även om svenska lärarna kanske inte lägger in Gossip Girl eller Twiligt (tyvärr) i undervisningen betyder inte det att svenska litteraturen är dålig på något sätt.

hamlet   eyre   garan   strindberg   godnatt

I min klass har vi läst fem böcker under det här läsåret. För att få G måste man ha läst minst fyra av dessa fem böcker. Inte för att skryta men jag har läst alla 😉 och jag tycker att de har varit bra allihop med en stor bredd. Först läste vi Shakespeares Hamlet vilket är kult i dess sanna jag. Den var lite konstig och gammeldags skriven men det är ju lite det som kult står för. Sedan läste vi Charlotte Brontës Jane Eyre som också är mycket känd. Den handlar om en flicka Jane Eyre, hennes uppväxt och tillvaro samt kärleken till mannen hon älskar. Därefter läste vi Carl Jonas Love Almqvist Det går an som är en kärleksberättelse med ironiska inslag som utspelar sig på en resa i Sverige på artonhundratalet. Den var bra, stora bokstäver och lättläst. Nu när jag har läst den känner jag mig kulturell och kunnig eftersom jag kan dra paralleller mellan människors funderingar kring livets alla frågor i Sverige förr och idag. Sedan läste vi Strindbergs Ett drömspel som är bland det flummigaste jag har läst. Den var relativt kort men skriven i manusform vilket gör det lite rörigt som att inte handlingen skulle kunna röra runt tillräckligt.

Nu har jag läst God natt min älskade som jag tyckte var bäst av de alla. Den innehöll spänning, drama, kärlek, död och utspelade sig i Hässelby vars omgivning många av skolans elever kan relatera till. Jag vet att det låter tråkigt med skolböcker men glöm inte bort att det är din kunniga svensklärare med stor vetskap om litteratur som har valt ut de för ett syfte. Vissa lärare använder sig av samma boklista varje år och vet därför vad som går hem hos eleverna.

tusen2Jag har precis börjat läsa James Freys debutroman Tusen små bitar som är en förskönad självbiografi om författarens liv och väg ut ur hans missbruk. På bokens baksida står det: ”Tänk dig att du vaknar på ett flygplan. Du har ingen aning om var du har varit eller vart du är på väg. Ditt ansikte är sönderslaget och att du har blåmärken och sår på hela kroppen. Du har ingen plånbok, inga pengar, inget jobb. Polisen letar efter dig. Tänk dig att du bara är 23. Och att det har hänt förut?” Jag återkommer med en recension.

Tappa inte speeden med skolarbetet nu sista tiden. Ingen vill ha en massa IG:n hängande över sig efter skolan. Jag vet att ni kan om ni bara vill. Jag vet att ni orkar ett litet tag till. Det är bara lite mer än en månad kvar till sommarlovet, värmen och STUDENTEN. Hang in there!

/Emma S3A

Kommentera

