Nick & Norahs oändliga spellista

by

Hej!

Nick och Norahs oändliga spellistaEfter jag läst Skynda att älska rekommenderade Elin mig den här boken. Nick & Norahs oändliga spellista är en ungdomsbok som handlar om kärlek, möten och musik. Den är väldigt skickligt skriven med ett ledigt och lätt språk som fångar läsaren in i Nick och Norahs värld. Nick är en uppåtstigande musiker i ett band och Norah dottern till en känd låtskrivare/producent. Deras vägar korsas vid flera tillfällen under ett dygn och du får följa med i deras respektive resonemang om kärlek och musik. Att läsa den här boken är som att läsa två dagböcker eftersom Nick och Norah skriver vartannat kapitel. Jag gillade den eftersom den är väldigt verklig och behandlar de vardagliga problemen som ungdomar har.

Just nu läser jag Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap som handlar om en kvinnlig författares liv i efterkrigstiden i London. Hela boken består av olika brevväxlingar mellan henne själv och olika kamrater och släktingar.

Jag har skrivit mitt sista prov och har bara en stor hemtenta kvar i skolan, någonsin. Det är en vecka kvar innan betygen sätts och det känns så himla skönt. Glöm inte att skriva alla omprov och inlämningar så ni inte får massa onödiga ig:n. ”Sjung om studentens lyckliga dag….”

Emma W, S3A

2 svar to “Nick & Norahs oändliga spellista”

  1. Elin Hirschfeldt Says:

    Nick & Norah-boken fick en fin recension i SvD igår: http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/unglitteratur/artikel_2987339.svd
    Jag håller med!

  2. Elin Hirschfeldt Says:

    Jag är så nyfiken på att höra vad du tycker om Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap! Jag tyckte den var härlig. Fick samma känsla av den som av boken 84 Charing Cross Road av Helene Hanff. Det är också en brevväxlingsbok som är alldeles fantastisk.

Kommentera

