Ladda för sommarläsning!

by

Kära Emma lånade med sig hem sommarböcker igår – närmare bestämt ett fyrtiotal böcker. Hon ska läsa i sommar den tjejen! Detta fick mig så klart att börja tänka så smått på vad jag själv ska läsa i sommar. Sorgesång

Jag brukar ju försöka att vara lite professionell inte sno alla populära böckerna  från elever och personal. Så jag satte så klart upp Siri Hustvedts nya roman Sorgesång på nyhetshyllan. Bara några timmar senare var den snodd eller jag menar så klart lånad. Lite besviken blev jag. Jag som lurpassade på den!

Livets gåtorEn bok har jag faktiskt gömt undan för mig själv och det är Livets gåtor – Vivi Edströms biografi över Jane Austen (förutsägbart, jag vet). Men egentligen borde jag nog ge den till Amanda (svensklärare) istället eftersom hon haft den goda smaken att  också visat intresse för den.  Hrm… jag får nog ta och fundera på det där. Can you keep a secret?

Sedan vill jag så klart läsa några sjyssta deckare och kanske lite chick-lit, gärna på engelska. Det pågår ju Kinsella-hysteri här på biblioteket så jag måste nog läsa några av hennes böcker för att hålla mig uppdaterad. Kanske Remember me? eller Can you keep a secret. De verkar kul. Jag vill ha roligt när jag läser chick-lit.

Baelsassars dotter - den första boken i serienNär det gäller deckare så funderar jag på att ge mig i kast med Barbara Nadels 5 böcker om kommissare Cetin Ikmen vid Istanbulpolisens mordrotel. Det var Anneli (lärare i historia och samhällskunskap) som rekommenderade dessa böcker till biblioteket för något år sedan. Eftersom jag är himla nyfiken på Istanbul så tror jag att det kan vara något för mig. London En av mina favorritdeckare!Evening Standard skrev om boken: ”Istanbulatmosfären är lika fyllig som Turkiskt kaffe…” Det låter bra tycker jag. Om någon annan vill låna istället för mig så går det dock alldeles utmärkt. Då läser jag om den isländske deckarförfattaren Arnaldur Indriðasons böcker istället. För dem älskar jag. 

Visst blir du väl sugen på att själv låna lite sommarböcker nu!? Kanske hittar du några intressanta böcker på nyhetslistan? Bäst i så fall att du skyndar dig så inte alla andra hinner före!

Kommentera

