Låna denna bok!

by

Låna denna bok! :)Igår hade jag bokprat igen och försökte  tvinga på de stackars eleverna i T1A och T1B mina favoriter.

Min mission just för tillfället är att få så många av skolans elever som möjligt att läsa Hungerspelen  av Suzanne Collins (på engelska heter den The hunger games).  Jag har köpt in massor av nya exemplar som jag hoppas ska bli hett eftertraktade.

SÅ BRA är den här boken! Jag har inte läst en så spännande ungdomsroman sedan Över näktergalens golv och då är vi ju ganska många som tycker att det är världens bästa bok typ någonsin…

Hungerspelen är en dystopisk framtidsskildring med obehagliga paralleller till vår egen tid. Boken utspelar sig i en totalitärt styrd stat. Varje år anordnar den styrande huvudstaden ett slags gladiatorspel för att hålla eventuella upprorsmakare i de 12 övriga distrikten i schack.  En pojke och en flicka mellan 12 och 18  år från varje distrikt tvingas ställa upp i de så kallade Hungerspelen. Endast en av de 24 deltagarna kan vinna. Och vad värre är – endast en av dem kan överleva! Hungerspelen är bokstavligen en kamp på liv och död. Och allt direktsänds i teve som underhållning.

Läsaren får följa de båda deltagarna från distrikt 12, Katniss och Peeta, i deras försök att klara sig ur denna helvetessituation levande. Förutsättningarna är onekligen inte särskilt goda…

Åh, det är så grymt (och) spännande att man inte kan sluta läsa! Vi ses när du kommer och lånar den! 🙂 Eller – om jag lyckas med mitt missionerande så kanske du måste ställa dig på kö först…

Hungerspelen är en del av en trilogi och den efterlängtade andra delen, Fatta eld, har nyligen kommit på svenska. Den är också super. Det funkar dock att bara läsa första delen om du vill. Men troligtvis vill du fortsätta.

/Elin

» Kolla om boken finns inne på biblioteket.
» Läs fler entusiastiska kommentarer om boken i andra bloggar.

3 svar to “Låna denna bok!”

  1. Topplistor – vad ni lånade 2010, del 2 « Bromma gymnasiums bibliotek Says:

    […] böcker vi i biblioteket talar oss mest varma för, t.ex. Hungerspelen som jag … hrm… inte kan sluta tjata om. Boken Tusen gånger starkare fick självklart ett uppsving av filmatiseringen med samma […]

  2. Emma R Says:

    Nu har jag äntligen läst ”Fatta eld” också. Började lite trögt tycker jag men sen blev den ju sååå spännande. Väntan på del 3 blir lång och otålig.

  3. Elin Hirschfeldt Says:

    Åh idag kom en av killarna som jag tipsat om denna bok in och frågade efter fortsättningen! Han hade streckläst hela helgen och inte kunnat lägga boken ifrån sig! Lycka!!!

Kommentera

