Topplistor – vad ni lånade 2010, del 1

by

Vad lånade elever och lärare för böcker i biblioteket 2010? Alla som gillar topplistor ska nu få sitt lystmäte. Vi börjar med kategorin skönlitteratur på svenska. Ungdomsromanerna är dock inte inräknade.  

Romanerna som lånades ut mest 2010
1  Lapidus, Jens – Snabba cash
2  Sapphire – Precious
3  Gluchovskij, Dmitrij – Metro 2033
4  Hosseini, Khaled – Tusen strålande solar
5  Kadefors, Sara – Borta bäst
6  Larsson, Stieg – Män som hatar kvinnor
7  Dostojevskij, F. M. – Brott och straff
8  Fogelström, P.A. – Mina drömmars stad
9  Kafka, Franz – Förvandlingen
10  Kinsella, Sophie – Mitt nya jag

Snabba cash och Män som hatar kvinnor står sig som syns fortfarande trots att de nu har några år på nacken. Och Dostojevskij, Fogelström och Kafka har uppenbarligen stått sig ännu bättre!

Lite oväntat på tredje plats hittar vi spänningsromanen Metro 2033 – Den sista tillflykten som utspelar sig i Moskva 2033.  Nils Schwartz skrev i Expressen om denna bok: ”Jag är normalt ganska sval inför framtidsscenarier med sf-inslag, men Gluchovskij bryter ner mitt motstånd mot genren och drar mig med på en svindlande, omtumlande färd genom Moskvas underjordiska tunnelsystem.” Låter spännande. Finns även som tv-spel.

Bland chick-lit-böckerna har Sophie Kinsella dominerat utlåningen. Drottningen i denna genre – Marian Keyes – får härmed se sig omsprungen!

Fler topplistor följer!
/Elin

Kommentera

